havinaA

اموزش مطالب پزشکی

havinaA

اموزش مطالب پزشکی

اموزش مطالب پزشکی

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادرار: یکی از علل تکرر ادرار عفونت ادرار است که در آن مجرای ادرار بدلیل محصولات جانبی عفونت (خون، گلبولهای سفید، باکتری ها) متورم و تحریک پذیر میشود. این تحریک موجب ضرورت و تکرر ادرار شده و مقدار ادرار در هر تخلیه بسیار کم خواهد بود.

دیابت: یکی از نشانه های اولیه ی دیابت نوع 1 و 2 تکرر ادرار است چون بدن در تلاش است که گلوکوز اضافه را خارج کند. دیابت به اعصاب کنترل کننده ی مثانه هم آسیب میرساند و کنترل ادرار را با مشکل مواجه میکند.

داروها: داروهایی که برای درمان پرفشاری خون استفاده میشوند موجب خارج شدن مایعات اضافی بدن و درنتیجه تکرر ادرار میگردند.

مشکلات پروستات: بزرگ شدن پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات) میتواند موجب مسدود شدن جریان ادرار و تحریک دیوراه های مثانه شود.

بارداری: تغییرات هورمونی در طول بارداری موجب فشار بر مثانه و تکرر ادرار میشوند. این وضعیت حتی در اوایل بارداری هم اتفاق می افتد.

نشت ادرار: این بیشتر در خانمها اتفاق می افتد و در طول فعالیتهای فیزیکی مانند دویدن، سرفه، عطسه و حتی خندیدن دیده میشود.

سیستیت بینابینی یا سندروم مثانه ی دردناک: این بیماری موجب درد مثانه و لگن میشود و در اغلب اوقات با تکرر ادرار همراه است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

 

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

 بیماری پارکینسون شایع ترین اختلال عارضه های لرزشی است. ویژگی بیماری پارکینسون پیشرفته از دست دادن کنترل عضلات است که منجر به لرزش اندام و سر حتی در حالت استراحت می شود؛ و باعث سختی و کندی و اختلال در تعادل می شود. در حالت شدید تر ممکن است مشکل راه رفتن و صحبت کردن و عدم توانایی انجام کارهای ساده بوجود بیاید.

نکات مهم
درجه پیشرفت بیماری پارکینسون و اختلالات در افراد متفاوت است
گاهی فردی را بسیار سریع تبدیل به انسانی ناتوان می کند و گاهی در افرادی دیگر زندگی طولانی و کم دردسرتری وجود داشته باشد
عوارض پارکینسون، ذات الریه یا آسیب های ناشی از افتادن و صدمه دیدن است
بسیاری از افراد که دچار بیماری پارکینسون هستند، 60 ساله یا مسن تر می باشند
شروع بیماری پارکینسون در بزرگسالان شایع تر است
شروع زودرس بیماری پارکینسون (21 تا 40 سال) و یا در نوجوانان (قبل از سن 21) می تواند رخ دهد
تاریخچه بیماری پارکینسون به 5000 سال قبل از میلاد برمیگردد. در آن زمان، در تمدن هند باستان نام اختلال را Kampavata گذاشته بودند و آن را با دانه های گیاه حاوی آنچه امروز به عنوان لوودوپا شناخته می شود درمان می کردند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

 هیپوکلسمی اغلب در نتیجه دفع بیش از حد کلسیم در ادرار یا انتقال کلسیم از استخوان به خون در نتیجه عدم دریافت کلسیم کافی، رخ می دهد. علل پوکی استخوان عبارتند از:

سطح پایین هورمون پاراتیروئید، همچنین هنگامی که غده پاراتیروئید در طی عمل جراحی غدد تیروئید آسیب دیده است می تواند رخ دهد.
عدم پاسخ به سطح نرمال هورمون پاراتیرویید
نداشتن غده پاراتیروئید در هنگام تولد
سطح پایین منیزیم که باعث کاهش فعالیت هورمون پاراتیروئید می شود
کمبود ویتامین D به دلیل مصرف ناکافی
اختلال عملکرد کلیه که در نتیجه کلسیم بیشتر در ادرار دفع می شود
مصرف نامناسب نوع کلسیم (مکمل های بی کیفیت)
اختلالاتی که جذب کلسیم را کاهش می دهد
پانکراتیت
داروهای خاصی از قبیل ریفامپین (آنتی بیوتیک)، ضد انسولین (مانند فنیتوین و فنوباربیتال) و …

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

خروسک در کودکان

 

1-خروسک ویروسی

این شایع ترین نوع خروسک است. که یک عفونت ویروسی حنجره و نای می باشد. و اغلب به صورت یک سرماخوردگی شروع می شود، اما پس از آن به آرامی به سرفه خشک و شبیه پارس سگ تبدیل می شود. صدای کودک خشن و تنفس او پر سر و صدا خواهد شد. هر بار که نفس می کشد صدای بلندی بصورت سوت تنفسی ایجاد می شود. اکثر کودکان دارای خروسک ویروسی تب خفیفی دارند، اما برخی از آن ها دارای درجه حرارت تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) هستند.

2- خروسک اسپاسمی

این نوع خروسک به علت آلرژی یا ریفلاکس معده ایجاد می شود. این می تواند ترسناک باشد زیرا به طور ناگهانی، اغلب در اواسط شب، اتفاق می افتد. کودک ممکن است به رختخواب برود و چند ساعت بعد با نفس نفس زدن از خواب بیدار شود. او به سختی نفس می کشد، و تنفس پر سر و صدا دارد. او همچنین ممکن است یک سرفه شبیه پارس سگ داشته باشد. بیش تر کودکان مبتلا به خروسک اسپاسمی، تب ندارند. این نوع خروسک می تواند دوباره عود کند. بعلاوه شبیه به آسم است و اغلب به داروهای آلرژی و ریفلاکس پاسخ می دهد.

3- خروسک همراه با تنفس صدا دار

تنفس صدا دار در خروسک خفیف در کودکان، هنگام گریه و یا بازی، معمول است. اما اگر یک کودک در حال استراحت باشد، می تواند نشانه ای از خروسک شدید تر باشد. زمانی که کودک در حال تلاش برای نفس کشیدن است، ممکن است از خوردن و نوشیدن دست بکشد.

همچنین ممکن است از سرفه زیادی، خسته شود و ممکن است با هر نفس او، صدای تنفسش را بشنوید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید.....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

بیماری ویلسون

 بیماری ویلسون یک اختلال ژنتیکی ارثی است که با متابولیسم غیرطبیعی مس همراه است که این متابولیسم غیر طبیعی منجر به ذخیره بیش از حد مس در کبد و مغز، می شود. در این مطلب شما را با نکات ضروری این بیماری آشنا می کنیم.

مس، یک ماده معدنی ضروری است که از طریق رژیم غذایی، جذب بدن می شود
مقداری از مس نیز از طریق کلیه ها به داخل ادرار منتقل می شود.
بیماری ویلسون یک نقص ژنتیکی مغلوب است و از پدر یا مادر یا هردو به فرزند منتقل می شود
جهش ژنی در بیماری وییلسون در ژن ATP7B قرار دارد. این ژن برای اتصال مس به مولکول سرولوپلاسمین و دفع مس به صفرا، مورد نیاز است
این جهش ژنی منجر به ذخیره بیش از حد مس در کبد و کاهش میزان سرولوپلاسمین در خون، می شود.
مقدار زیاد مس، شروع به آسیب رساندن به سلول ها و بافت ها در کبد می کند، به خون وارد می شود و در اندام های دیگر مانند مغز و کلیه رسوب می کند
افراد مبتلا ممکن است علائمی مربوط به اختلالات کبد و آسیب های عصبی داشته باشند
شدت این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است
حدود 1 در 30،000 نفر در ایالات متحده به بیماری وییلسون مبتلا هستند و تخمین زده شده است که 1 نفر در 90 نفر حامل این بیماری است. در حال حاضر حدود ۴۰ نوع ژن نرمال ATP7B و ۲۶۰ جهش مختلف ژن ATP7B مربوط به بیماری ویلسون، شناخته شده است و فقط دو نوع از این جهش ها، رایج هستند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

 با توجه به مقاله‌ای که چند سال پیش در مجله Times و متعاقبا در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد معلوم شد که در مردان، زمانی که به همسران یا دوستان خود عشق می‌ورزند، اکسی‌توسین آزاد می‌شود. از آنجا که مردان مورد مطالعه قرار گرفتند، وقتی که تصاویر غریبه‌ها را به آن ها نشان دادند، بدون توجه به میزان زیبایی، واکنش مشابهی را نشان ندادند. این باعث شد که محققان نتیجه بگیرند که اکسی‌توسین ممکن است مسئول بحث تک همسری انسان باشد.

این موضوع به طور باورنکردنی برای محققان جالب بود، زیرا مدت‌ها بود که یک راز حل‌نشده باقی مانده بود، که چرا تک همسری وجود دارد. تنها سه درصد از پستانداران جهان تک همسر هستند، بنابراین چه چیزی این سه درصد را متفاوت می‌سازد؟

مطالعات بیش تری باید انجام شوند، اما کافی است بگوییم که به نظر می رسد اکسی‌توسین نقشی روشن در انتخاب شریک برای افراد ایفا می کند.


مطالعات نشان داده‌اند که مادرانی که سطح بالاتری از اکسی‌توسین دارند، قادر به تشکیل پیوندهای قوی‌تر با کودک خود هستند. عضو هدف اکسی‌توسین، رحم و غدد پستان است. این بدان معنی است که اکسی توسین مسئول شروع انقباضات رحمی در هنگام زایمان است. هم چنین مسئول انقباض غدد پستان مادر برای ترویج ترشح شیر از پستان است.

در یک مطالعه مشخص شد مادرانی که سطح بالاتری از اکسی‌توسین را در طول سه‌ ماهه اول داشتند، نسبت به نوزادان خود توجه بیش تری داشتند و با آن‌ها بهتر ارتباط برقرار کردند. علاوه بر این، در زنانی که میزان اکسی توسین در سراسر دوران بارداری در طولانی ‌مدت افزایش یابد، فرزندان خود را بیش تر دوست خواهند داشت و نسبت به آن‌ها بیش تر نگران خواهند شد و حتی برای آن‌ها آواز می‌خوانند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

 حواس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی ممکن است به راحتی با سر و صدای بیرون، رهگذران و یا افکار خود پرت شوند که اغلب باعث می شود متوجه درس نشوند. این کودکان در تمرکز کردن روی کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی پایدار دارد، مشکل دارند. ممکن است به نظر برسد که در حال گوش دادن به شما هستند اما برای به خاطر سپردن اطلاعات با مشکل مواجه شوند.

از جمله راههای کمک به کودکانی که به راحتی حواسشان پرت می شود شامل قرار گرفتن کودک در محیط مناسب، فعالیت فیزیکی و کوتاه تر کردن زمان کلاس درس است. راههای دیگر عبارتنداز:

  • کودک مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی را دور از درها و پنجره ها قرار دهید. اگر آموزش کودک در خانه انجام می شود، باید در اتاق جداگانه باشد و در صورت داشتن حیوان خانگی، آن را در اتاق دیگر قرار داد.
  • از صندلی های جایگزینی استفاده کنید که دانش آموز بتواند در صورت ناراحتی، جای خود را تغییر دهد. هر زمان ممکن باشد، حرکت فیزیکی را نیز در میانه ی درسها قرار دهید.
  • اطلاعات مهم را در جایی بنویسید که کودک به راحتی بتواند آن را بخواند و از آن استفاده کند. به دانش آموز یادآوری کنید که اطلاعات در کجا واقع شده است.
  • تکالیف سنگین را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و به کودکان اجازه دهید تا اوقات استراحت داشته باشند

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

  ۱- مسمومیت غذایی و رفع مشکل معده

زغال فعال برای اتصال به سموم بسیار مفید است و اغلب در اورژانس بیمارستان برای درمان مسمومیت استفاده می شود.

 

زغال فعال گاهی اوقات برای کمک به درمان مصرف بیش از حد دارو یا مسمومیت استفاده می شود.

 

وقتی زغال درون بدن فعال شود، داروها و سموم می توانند به آن متصل شوند. این کار کمک می کند بدن از مواد ناخواسته خلاص شود.

 

مردم برای مدیریت یک مسمومیت یا مصرف بیش از حد، زغال فعال دریافت می کنند.

 

زغال فعال هنگامی که همراه سایر درمان ها استفاده شود، می تواند برای یک مسمومیت حاد موثر باشد. اما در بعضی موارد مفید نیست، از جمله مسمومیت با:

 

سیانید

لیتیوم

الکل

قرص آهن”

در حالی که برای مشکلات جدی باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد، منتها استفاده از زغال فعال در خانه تحت شرایطی مفید است که اغلب در موارد خفیف مسمومیت غذایی یا مشکلات معده مدیریت شود.

 

برای درمان های طبیعی: استفاده از زغال فعال برای مسمومیت غذایی توصیه می شود. آن چه آن ها پیشنهاد می کنند این جا است:

 

” ۳ کپسول را هر دو ساعت با سه دوز مصرف کنید. دوزهای زغال فعال داخلی می توانند به جذب سموم ناشی از مسمومیت غذایی کمک کنند. زغال فعال در مراحل اولیه مسمومیت با مواد غذایی بهترین کارکرد را دارد (وقتی اولین بار متوجه می شوید که مسمومیت غذایی دارید). “

من هم چنین متوجه شدم که زغال فعال برای رفع مشکلات معده بسیار مفید است. این ماده در بسیاری از فیلترهای آب برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می شود، بنابراین منطقی است که از بدن برای شستشوی آن چه که قرار نیست وجود داشته باشد، پشتیبانی می کند. جالب توجه است که در این مطالعه مشخص شد که زغال فعال به باکتری E.coli نسبت به سایر باکتری های طبیعی (مفید) موجود در دستگاه گوارش محکم تر متصل می شود.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی
  • ۰
  • ۰

  ۱- ایده ای را که مغز می تواند رشد کند، غنیمت بدانید

این گفته ممکن است یک پیشنهاد احمقانه به نظر برسد، اما باید مطرح شود. کودکان و جوانان توانایی بیش تری در یادگیری سریع تر مهارت ها دارند و همین امر اغلب بزرگسالان را از تلاش برای کارهای سخت تر باز می دارد. در حالی که هر کسی قادر به یادگیری یک زبان جدید یا یادگیری نواختن ساز در سنین بالاتر می باشد. بعلاوه شما قادر هستید عادات رفتاری خود را تکامل دهید. و همه این موارد با تغییر طرز فکر شما شروع می شود.

 

۲- یوگا و مدیتیشن

مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن و مراقبه، به ویژه مدیتیشن دلسوزی و مهربانی، فعالیت عصبی و ضخامت سلول های خاکستری را افزایش می دهد. بعلاوه مدیتیشن به شما الگوهای امواج مغزی مفید – آلفا، تتا، دلتا – و تعداد بی شماری از فواید از جمله خلاقیت فوق العاده، تولید ایده، افزایش توانایی های شناختی و ظرفیت کلی فکری برای رشد ارائه می دهد. آموزش مدیتیشن را از اینجا دنبال کنید

 

۳- انجام بازی های فکری

پازل ها و بازی های فکری مانند سودوکو یا سایر بازی های فکری ذهن را وادار می کنند که به صورت آگاهانه متمرکز و فعال باقی بماند. این بهترین روش برای افزایش سلول های خاکستری از طریق بازی ها است. بهترین بازی فکری موجود برای گوشی های اندرویدی و آیفون بازی معروف lumonsity می باشد که عضلات ذهن شما را مانند یک بدنساز تقویت می کند:

 

۴- بازی های ویدئویی

یک مطالعه جدید در دانشگاه روچستر ایالات متحده، ارتباط بین بازی های ویدئویی اول شخص و گسترش آگاهی بصری در دنیای واقعی را تایید کرد. توانایی گرفتن علائم دیداری با سرعت و دقت بسیار ارزشمند است. در حال حاضر بهترین بازی برای گوشی ها بازی Elevate است که می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

 

 

۵- ورزش های کاردیو

براساس مطالعه انجام شده در سوئد تناسب اندام قلبی عروقی، با افزایش ۵۰ درصدی نتایج شناختی و هوش کلامی همراه بود. در مقابل، ورزش عضلانی به صورت ضعیف با هوش و ذکاوت همراه بود. کاردیو تمریناتی هستند که ضربان قلب و سرعت تنفس را بالاتر ببرد و باعث بهبود عملکرد قلبی، شش‌ها و سیستم گردش خون شود. بهترین آنها شامل:

 

دویدن

طناب زدن

دوچرخه سواری

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • مبینا صادقی